tisdag 22 mars 2011

Reflektion 3 Aktier eller fonder

Direktägande i aktier innebär att du själv blir ägare till ett företag och får rätten till framtida vinster samt rätten att påverka företagets riktning. Fast påverkansmöjligheten är bara hypotetisk då din ägardel troligtvisst kommer vara minnemal. Om du som jag ser ditt sparande som en hobby och finner ett nöje att följa med affärsvärldens olika svängar så är direktägande i aktier en bra placeringsform. Jag finner ett stort nöje att vara delägare i företag jag tror på och har investerat i.

Utbudet av fonder är enormt. Jag skulle t.o.m. säga oöverblickbart. Men här menar jag fonder som investerar i aktier. Vilket i alla fall innebär ett oöverblickbart utbud. Det intressanta med fonder är att du låter andra göra valen av vilka företag som du investerar i och att de för den tjänsten tar en avgift av dig. Den avgiften är oftast en årlig procentsats på hela ditt insatta belopp i fonden och tas ut även om värdet på ditt insatta kapital sjunker eller stiger.

Jag själv placerar både i aktier och fonder. Aktier i företag på marknader jag förstår och i fonder på marknader där jag tror andra har bättre koll än mig. Fördelen med aktier anser jag är direktägandet i företagen och att det är låga kostnader kopplat till ägandet vilket ger bra långsiktiga avkastningsmöjligheter. Nackdelen är att du för att få låga kostnader och en bra riskspridning behöver mer likvida medel än för att uppnå samma effekt i fondsparande. Fondsparande erbjuder dig möjligheten att med små medel få tillgång till aktiemarknaden med en bra riskspridning och det lämpar sig bra för månadssparande. Nackdel med fonder är den årliga avgiften som kraftigt minskar din avkastning på lång sikt.

Att direktäga aktier kan jämföras med att laga mat hemma. Du läser på och provar olika recept och med tiden blir du skickligare och skickligare på att hitta de där smakerna du gillar. Du utvecklar ditt eget kunnande. Det tar tid och du kommer att misslyckas många gånger men med tiden hittar du din väg i köket. Att placera i fonder är mer som att gå på restaurang. Du lämnar över ansvaret till en kock som har utbildat sig och lärt sig med tiden. Det kan ta tid att finna en restaurang du gillar och de riktigt bra är ofta dyra. Precis så är det också på fondmarknaden.

Så är du restaurangtypen så är det ju skönt att lämna över ansvaret på någon annan.  Men är du som jag som ser sparandet som en hobby så är direktägande både roligare och troligen något som sporrar dig till att lära dig mer om sparande och dess produkter.  Att lära sig mer är alltid bra men det tar tid. Fast i slutändan har du med tiden skaffat dig erfarenheter och kunskap att själv bedöma om du klarar det själv eller om du ska lämna över till en professionell fondförvaltare. Tiden är något som jobbar för dig om du är en målmedveten och vetegirig investerare. Allt tar tid att lära sig och så är det också med sparande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar