onsdag 2 mars 2011

Fråga 1. Hur mycket ska jag spara i månaden?

Det enkla svaret på den frågan är så mycket som är möjligt. För vissa är det ingenting eftersom det vid månadens slut alltid är noll på kontot. Så har det varit många gånger för mig och jag tänkte ofta att bara när jag får ett fast jobb med bra lön så har jag råd att börja spara lite pengar. Det tog ett tag innan jag fick det jobbet och det är ibland fortfarande noll på mitt konto vid slutet imorgon. Men det finns en stor skillnad nu och det är att även om det är noll vid månadens slut så har jag sparat pengar då jag alltid lägger undan 10 % av min nettolön till sparande.
Att alltid betala 10 % till sig själv när man får sin lön är ett av de bästa spartipsen som finns. Vilken bok du än läser om sparande kommer ta upp detta som grundpelaren i sparande. Det gäller inte bara lönen. Sätt i system att lägga undan 10 % av alla inkomster du får in. Jobbar du på krogen lägg undan 10 % av din dricks också.  Och ju tidigare du börjar ju större vinst med tiden. Det är ingen idé att vänta tills du har det där fasta jobbet.  Lär dig istället tidigt att alltid betala till dig själv först och med tiden kommer du inte märka av det sparandet och kanske till och med att öka din sparprocent.
 Om du som jag började spara sent, har höga studielån och hade ett sent inträde i arbetslivet så får du nu ta konsekvenserna och spara mer än 10 %. Men det är ju aldrig försent. Per H Börjesson skriver i sin bok ”Så här kan alla svenskar bli miljonärer” att om du sparar 1 500 kr i månaden med 6 % avkastning i 25 år så blir du miljonär. Nämnda bok rekommenderar jag gärna till dig som vill ha en bra introduktion till sparande.
Nästa gång du har noll kronor kvar på lönekontot får vi hoppas att det också inneburit en ökning för ditt sparande. Om du tycker det är försent för dig själv så börja spara åt dina barn och lär dem 10 % -regeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar