tisdag 1 mars 2011

Reflektion 1 - Att sätta mål och börja i tid

”Alla borde minst ha en årsinkomst på banken” är ett klassiskt uttalande från Ann Wibble. Kommer inte ihåg när hon sa det men minns att hon blev utskälld och kritiserade för det uttalandet. Folk tyckte att hon var verklighetsfrånvänd och inte förstod vanliga folks livsvillkor. Det kanske hon inte gjorde heller men jag tycker det är ett bra mål för sitt sparande. Men frågan rör inte hur mycket man exakt ska ha på banken utan vad man spar till. Vad är syftet med ditt sparande?
Jag är övertygad att du först måste bestämma dig vad syftet är för ditt sparande. Är det till en resa, en trygghetsbuffert, en bil, en språkresa eller liknande.  Har man ett syfte med sitt sparande är det lättare att sätta de monetära målen och i ett senare skede bestämma sig för sin risknivå.
För mig är syftet med mitt sparande att bygga en trygghetsbuffert för mig och min familj. Jag vill ha möjligheten att klara oförutsedda händelser så som en längre tids sjukdom.  Detta är huvudsyftet med mitt sparande och jag har utifrån det specificerat ett monetärt mål. Målet är en trygghetsbuffert som kan täcka min familjs kostnader under ett år. Dessa kan ju så klart förändras med tiden men det är en bra måttstock för mitt sparande.
Sedan kommer nästa mål och det är tidsaspekten. När har du tänkt dig att nå målet? Detta är lite knivigare eftersom målet beror på hur mycket du kan spara och till vilken ränta. Själv har jag en 10-års plan. Kan kännas långt och oöverblickbart. De senaste tio åren har vi t.ex. haft en dotcomkris, 9/11, en finanskris, ett årtionde utan SM-guld för Brynäs, Nokias krasch och just nu pågår en revolution i Nordafrika. Det händer mycket på tio år.
Om jag hade lärt mig att tänka i syfte och tydliga mål redan som ung så hade syftet säkert varit mer upplevelsestyrt och målet mindre.  Men när jag nått målet hade jag säkert funnit det så intressant hur snabbt pengar kan växa med ett tydligt mål att jag funnit det mer intressant att fortsätta låta pengarna växa. För när man nått en viss kritisk massa av sparande blir avvägningen mellan att konsumera eller fortsätta spara tydligare. För efter ett tag arbetar pengarna åt dig i form av ränta och med ränta på ränta så växer ditt sparande snabbare och snabbare ju längre tiden går.
Så ett tydligt mål kan lära dig självdisciplinen att välja bort konsumtion för sparande och kan vi lära oss det tidigt så tror jag inte att minst en årsinkomst på banken är ett mål enbart för Ann Wibble.
Fördjupad läsning om att börja spara tidigt finns här www.scandinavianspruce.blogspot.com/2011/02/kraften-av-ranta-pa-ranta-compounding.html  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar