lördag 26 mars 2011

Fråga 2. Vilka aktier ska jag köpa?

Den frågan får jag ofta av vänner och bekanta eftersom jag gärna delar med mig av mina tankar runt sparande. Och på den frågan svara jag ofta att jag inte vill ge några råd om specifika aktier då jag inte känner till deras mål med sparandet. Istället berättar jag om mina innehav och varför jag valt de företagen jag investerat i. Det gör jag för att ett inköp av en aktie alltid måste ses och bedömas i relation till en investerares mål och strategi.

Så när du ska investera i en aktie är det viktigt att ditt val baseras på vilka mål och investeringsstrategier du har bestämt dig för. Men det är också viktigt att du tar reda på vilka strategier och mål som döljer sig bakom andras råd och inköp. För om du inte är en enstöring som lever totalt avskärmad från det massiva informationsflödet som finansvärlden genererar så kommer du inspireras och påverkas av andras råd och val.

Att ta del av det stora informationsflödet är en förutsättning för att du ska hitta din egen väg och för att lära dig sålla ut det som stämmer med dina mål och strategier. Man ska aldrig underskatta värdet av att lära dig av andras framgångar och misslyckanden. Så när du ska välja en aktie att investera i bör det baseras på en sammanvägning av dina mål och din analys av den aggregerade kunskapen som finns gömd i informationsflödet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar