tisdag 22 mars 2011

Reflektion 2. Snåla för att spara.

Det finns många sedelärande historier om personer som har gnetat sig till en förmögenhet genom att spara in på allt onödigt och lite till. Ingvar Kamprad har drivit fram en sådan kultur på IKEA väldigt framgångsrikt. Men att själv snåla in på allt för att öka sitt sparande är en tråkig väg fram till ekonomisk trygghet och kan vara socialt krångligt. Du vill inte var personen som alltid tar notan på ditt OKQ8 kreditkort och sedan snor dricksen.
Om man istället ser sitt sparande som konsumtion av framtida upplevelser eller möjligheter så handlar sparandet inte om snålande utan om att faktiskt köpa något.  Ju mer du lär dig om sparande och investeringar desto mer blir det en hobby för dig och en hobby är ju inget du vill snåla på.  Är det din hobby det handlar om så blir det lättare att välja bort annan konsumtion för att ägna dig åt något du tycker är kul. För investeringar blir roligt när man når en viss kunskapsnivå. Det finns mängder av stimulerade och rolig läsning om investeringar och allt runt omkring.
Självklart tycker jag att det är värt att se över vad man kan spara in på för att istället satsa på sin hobby. I mitt liv finns det i alla fall två saker som jag skulle kunna snåla in lite på, utelunchen och take away latten. En vän till mig utropade 2011 till lunchlådans år och det är lätt att förstå honom om man räknar på kostanden och tänker på sin hälsa:
Lunch ute                                = 80 kr (Mycket fett och salt)
Lunchlåda                               = 20 kr (Min nyttiga låda)
Sparande                                = 60 kr
Sparande per vecka               = 300 kr
Sparande per år                     = 13 500 kr (52 veckor – 5 veckor semester – 2 veckor annat)         
Sedan finns det bilen, godiset och taxin hem från krogen och många fler saker som kostar mig sparande. Men jag är inte beredd att snåla in på allt för att nå mitt sparmål. Att äta en utelunch med kollegorna är till exempel en trevlig paus i arbetet.
All respekt till Ingvar Kamprads livsverk men att vara en gnetande snåljåp i det vardagliga gör nog ingen glad. Så snåla inte på det du finner trevligt i din vardag men ta reda på vad det kostar dig och sätt det i relation till din nya hobby, sparande. Kanske hittar du någon kostnad som du istället tycker kan gå till ditt sparande men som inte påverkar din livskvalitet och sociala relationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar