torsdag 30 juni 2011

Min portfölj 3

Kinnevik 8%
Jan Stenbeck måste vara en av Sveriges genom tiderna mest omskrivna finansmän. Även efter hans död har det skrivits spaltmeter om hans privatliv, ledarstil, affärer och hans påverkan på svenskt affärsliv. Men han har haft en stor påverkan på den svenska affärsvärlden och drev på stora förändringar i bland annat telekom och mediebranschen.

Nu leder hans dotter Cristina företaget med Mia Brunell Livfors som VD. Det är intressant att Kinnevik leds av två kvinnor i den annars så mansdominerande finansvärlden och det i ett företag vars tidigare ledning ofta beskrevs som klassiska mansgrisar. Jag gillar det men det inte därför Kinnevik är mitt näst största innehav.

Mitt intresse för Kinnevik grundar sig i tanken att Kinnevik erbjuder mig en intressant exponering i mogna (Korsnäs) och omogna branscher (Mikrolån och Groupon). Och det med stor fokus på tillväxt i många intressanta geografisk områden (Millicom). Jag litar mer på Kinneviks förmåga än på min egen att identifiera företag i växande branscher och marknader.

Att Kinnevik inte är en högutdelare ser jag som en nackdel men jag har köpt aktien på bra nivåer. Jag är också beredd att ta en högre risk för att ta del av deras stora exponering mot konsumentmarknader och deras eventuella tillväxt i tillväxtmarknader framöver. Men är du en renodlad värdeinvesterare rekommenderar jag Lundaluppens analys.

Plus och minus
+ Hög exponering i tillväxtmarknader
+ Mycket konsumentmarknader
+ Stabila Korsnäs finansiera nya satsningar
+ Familjekontrollerat = långsiktighet
+ Satsningar på e-handel

- Stort beroende av kärninnehaven Korsnäs, Tele2, Millicom och MTG
- Politiska risker i tillväxtländerna. T.ex. nya telekomlicenser i Ryssland
- Låg utdelning
- Låga etableringshinder för konkurrenter i e-handelsbranschen

PS
Att Jan Stenbeck också hade den goda smaken att i flera års tid hålla Sveriges bäste månadsmagasin, Moderna Tider, under vingarna gjorde honom ännu mer intressant som person.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar