onsdag 29 juni 2011

Min Portfölj 2

HM 17%
Mitt största enskilda ägande finns i Hennes & Mauritz. Ett företag som jag personligen tycker mycket bra om. Då talar jag främst om deras förmåga att leverera en hög modegrad till ett mycket lågt pris och med bra kvalitet. Många hävdar att kvaliteten är sämre men som lekman kan jag absolut inte se att HMs kvalitet skulle vara sämre än t.ex. Acne, MQ, Fillipa K m.fl.  Därför blir jag alltid lika road av vänner och bekantas reaktioner när jag svarar HM på deras fråga om var jag har köpt ett visst plagg. Är det HM så blir reaktionen alltid lite ljum. Men är det något annat märke så är reaktionen en annan.

Att HM lyckats expandera sitt koncept så framgångsrikt sen starten 1947 under samma ägarfamilj gör att jag tror på HM som en långsiktig placering. 

Plus och minus
+ En lågprisaktör med relativt låg konjunkturkänslighet
+ Ledning = storägare ger stort aktieägarfokus
+ Bra finanser
+ Starkt varumärke (troligen starkare utomlands än i Sverige)
+ Enorm förhandlingsstyrka i inköpsledet p g a av sin storlek
+ Storleken är också ett starkt skydd mot konkurrenterna

- Kan tappa fokus med sina nysatsningar (COS, Weekday, Monki, HM home)
- Värderingen bygger på fortsatt stark tillväxt. Minsta tapp i expansionstakt kommer straffas hårt av marknaden

Några bra länkar till olika HM-analyser


Avslutningsvisst ett Warren Buffett-citat som belyser varför det är en bra långsiktig idé att ta rygg på familjen Perssons livsverk:

”The great personal fortunes in this country weren’t built on a portfolio of fifty companies. They were built by someone who identified one wonderful business.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar