tisdag 20 december 2011

Reflektion 7 - SBAB 2.0


Som investerare vill jag gärna hitta naturliga monopol med stora konkurrensbarriärer. För det leder som bekant till mindre priskänslighet och det är enkelt att ta ut kostnadsökningar av kunden. Men som konsument är jag av den totalt motsatta och vill förstås att konkurrens ska flöda så jag kan få bästa pris för bästa produkt eller tjänst.

I Sverige fungerar bland annat bankmarknaden som ett oligopol och de stora bankerna erbjuder ungefär samma tjänster till samma priser. Detta upplevde vår statsmakt som ett problem en gång i tiden och lätt därför SBAB börja konkurrera om bostadslån till privatpersoner. Detta för att störa oligopolet och få mer marknadsanpassade räntor. Effekten var närmast direkt och alla storbanker fick anpassa sig efter SBAB då de marknadsförde sig kraftfullt.

Men på senare tid har SBAB börjat likna en bank mer och mer och troligtviss använder man numera jämförelsenyckeltal från andra storbanker. Vilket lett till att de nu längre inte konkurrerar lika aggressivt med räntor. Så i samma läge som vår finansminister tycker att bankerna ska sluta nalla på räntenettot så gör deras egna bolåneinstitut det.



Jag tror det är tid för SBAB 2.0 om finansministern vill att Riksbankens räntesänkningar ska få effekt i konsumtionsledet och inte bara i mina utdelningar från Handelsbanken. Tyvärr så tror jag en sån styrning går helt emot rådande regerings syn på näringsliv och statlig inblandning. Istället är det mer troligt att man vill avyttra SBAB till någon av storbankerna för att betala av på vår statsskuld.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar